A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Визирський ліцей Визирської сільської ради Одеського району Одеської області

Звіт робочої групи Визирського ліцею з комплексного вивчення й самооцінювання якості освітньої діяльності за напрямом «Система оцінювання здобувачів освіти» 2022 – 2023 н.р.

Дата: 27.06.2023 14:32
Кількість переглядів: 17

Звіт

робочої групи Визирського ліцею

з  комплексного вивчення й самооцінювання якості освітньої діяльності за напрямом

«Система оцінювання здобувачів освіти»

2022 – 2023 н.р.

 

Вимога 2.1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень

 

Індикатори оцінювання

Результати оцінювання (опис)

2.1.1.1. У закладі оприлюднено критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень

Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень.

Оцінювання навчальних досягнень учнів в ліцеї:

1. вчителі враховують компетентністний підхід до навчання з ключовими компетентностями;

2.вчителі грунтуються на позитивному підході з врахуванням рівня досягнень учнів.

Процес оцінювання в ліцеї є прозорим і зрозумілим для всіх учасників освітнього процесу. Учні інформовані про критерії оцінювання та розуміють як і за що їх оцінюють. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів спираються на критерії оцінювання затверджені  Міністерством освіти і науки України. При виконанні обов’язкового виду роботи вчитель враховує особливості вивчення теми (обсяг годин на вивчення, кількість обов’язкових робіт), освітню програму ліцею, компетентністний підхід до викладання предмету, організаційну форму проведення навчального заняття.

Інформація про критерії оцінювання доноситься до учнів у різних формах: в усній формі, розміщенням на інформаційному стенді у класі,  на активній інтернет-платформі. Питання оцінювання навчальних досягнень розглядається на методичних комісіях.

На батьківських зборах на початку навчального року, на перших заняттях батьки та учні інформуються про правила та процедури оцінювання навчальних досягнень, а саме поточне, тематичне, семестрове, річне, проміжне, підсумкове оцінювання.

Вчителі ліцею вважають за правило, що оцінка - це стимул до навчання, а не використовується для покарання.

 

Педагоги, за результатами анкетування:

- інформують здобувачів освіти про критерії оцінювання на початку навчального року - 73,3%;

- розміщують критерії оцінювання на веб-сайті або інтерактивній платформі закладу освіти – 26,7%;

- інформують здобувачів освіти про критерії оцінювання перед вивченням кожної теми - 46,7%;

- пояснюють здобувачам освіти індивідуально – 40%;

Жоден викладач не вибрав відповідь: «Не інформую здобувачів освіти». А також 13,4% опитуваних обрали свій варіант.

2.1.1.2. Частка здобувачів освіти, які в закладі освіти отримують інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень

Результати анкетування батьків на питання: «Ви отримуєте інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень учнів?» - переважна більшість батьків відповіли  «так» - 71,9%, частина опитуваних відповіла «переважно так» - 14,6%, «іноді» - 7,3%, а також була відповідь «ні, ніколи» - 7,3%. Тому можна зробити висновок, що взаємодія між батьками та педагогами існує.

Здобувачі освіти відповіли на питання «Ви отримуєте інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень?»:

-так, отримую – 84,6%;

- так, отримую, але у разі звернення до вчителя – 11,5%;

-не отримую, навіть у разі звернення до вчителя, користуючись інформацією з офіційних джерел – 3, 9%.

Учні теж обізнані з даного питання.

 

2.1.2.1. Частка педагогічних працівників, які застосовують систему оцінювання, спрямовану на реалізацію компетентнісного підходу

Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання

Освітній процес у ліцеї спрямований на формування та розвиток компетентностей. У зв’язку з цим оцінюється не обсяг засвоєних знань, а те як ці знання використовується для вирішення прикладних завдань. Вчителі ліцею оцінюють не лише результат роботи, а і процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня. Позитивно оцінюють досягнення учнів, якщо вони є результатом справжніх зусиль учня. Оцінюють рівень уміння учнів висловлювати свою думку.

Компетентнісний підхід оцінювання навчальних досягнень учнів в ліцеї спрямовується на вирішенні таких основних навчальних завдань:

- розв’язання проблем і прийняття рішень;

- розуміння, а не відтворення інформації;

- оцінювання умінь здатності працювати у команді;

- уміння слухати, розв’язувати конфлікти, вирішувати дискусійні питання і проблеми;

- уміння застосовувати знання в реальних життєвих ситуаціях.

Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним.

В процесі вивчення внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти ліцей постійно враховує думку учнів щодо системи оцінювання. Це реалізується через опитування учнів та їхніх батьків. Робляться висновки та приймаються рішення щодо удосконалення системи оцінювання з окремих предметів.

Вчителі розповіли як вони оцінюють учнів. Тож для оцінювання здобувачів освіти викладачі використовують:

-поточне оцінювання – 73,3%;

-формувальне оцінювання – 86,7%;

-самооцінювання учнів – 40%;

-взаємооцінювання учнів – 46,7%;

-підсумкове оцінювання – 66,7%.

 

На питання «Які критерії оцінювання Ви використовуєте для предмету (предметів), які викладаєте?»:

-використовую критерії, запропоновані МОН – 86,7%;

-розробляю самостійно для кожного обов’язкового виду роботи – 6,7%;

-вважаю, що критерії не потрібні для оцінювання результатів навчання учнів – 6,7%.

Тому бачимо, більшість вчителів використовують критерії, запропоновані МОН. Є частина вчителів, які розробляють критерії самостійно, але це дуже мала частка. Для диференціації навчання потрібно розробляти свої критерії, так як кожен вчитель використовує різні види робіт різної складності, тому і критерії не можуть бути однаковими.

 

2.1.3.1. Частка здобувачів освіти, які вважають оцінювання результатів їх навчання у закладі освіти справедливим і об’єктивним

На питання «На скільки вчителі справедливо оцінюють Ваші навчальні досягнення?» учні відповіли:

- у більшості випадків оцінюють справедливо – 57,7%;

- оцінюють справедливо – 42,3%.

На питання «Учителі справедливо оцінюють досягнення Вашої дитини?» батьки дали такі відповіді:

-так – 61,1%;

-переважно так – 30,5%;

Зважаючи на результати анкетування видно, що оцінювання учнів є справедливим.

Вимога 2.2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти

Індикатори оцінювання

Результати оцінювання (опис)

2.2.1.1. У закладі освіти систематично проводяться моніторинги результатів навчання здобувачів освіти

У закладі освіти систематично проводяться моніторинги результатів навчання здобувачів освіти.

Проводяться вхідні контрольні, вхідні діагностувальні роботи, що промоніторити здобуті та закріплені знання дітей.

Основні завдання, які вирішуються за допомогою моніторингу навчальних досягнень учнів:

- вивчення якості освітнього процесу;

-корекція освітньої діяльності викладачів;

-удосконалення оцінювання навчальних досягнень учнів з окремих предметів;

-простеження компетентнісного підходу у системі оцінювання навчальних досягнень учнів;

-визначення необхідності індивідуальної освітньої траєкторії окремих учнів.

Але в період карантину та воєнного стану робота з моніторингу навчальних досягнень учнів проводиться несистематично. Моніторинги проводилися тільки на початку навчального року, щоб виявити прогалини у навчальних досягненнях учнів та спланувати коригувальне навчання. Проміжний та підсумковий моніторинг не проводився.

2.2.1.2. За результатами моніторингів здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти, приймаються рішення щодо їх коригування

У ліцеї розроблена система оцінювання навчальних досягнень учнів у вигляді моніторингу. Основною метою такого моніторингу є виявлення об’єктивного та раціонального підходу до оцінювання навчальних досягнень з боку вчителя, простеження системності в оцінюванні учнів, динаміки їх навчальних досягнень.

У ліцеї видаються накази про проведення моніторінгу.

Способи отримання інформації за результатами моніторінгових досліджень, що стосуються системи оцінювання навчальних досягнень учнів:

-порівняльний аналіз за таблицею спостережень за навчальним поступом учнів початкових класів;

-порівняльний аналіз між результатами вхідних контрольних та діагностувальних робіт та підсумковим оцінюванням викладача з предмету;

-аналіз середнього балу класів за підсумками семестрового і річного оцінювання;

-порівняльний аналіз середнього балу навчальних досягнень учнів з окремих предметів.

За результатами проведення моніторингів навчальних досягнень учнів у ліцеї готується аналітичний документ (звіт, наказ).

Результати аналізу моніторингових досліджень розглядаються на нарадах при директорові, методичних комісіях.

Питання з аналізу результатів моніторингу потрібно виносити на засідання ШПМК, детально обговорювати і знаходити шляхи підвищення рівня знань учнів.

2.2.2.1. Педагогічні працівники за допомогою оцінювання відстежують особистісний поступ здобувачів освіти, формують у них позитивну самооцінку, відзначають досягнення, підтримують бажання навчатися, запобігають побоюванням помилитися

Педагогічні працівники за допомогою оцінювання відстежують особистісний поступ здобувачів освіти, формують у них позитивну самооцінку, відзначають досягнення, підтримують бажання навчатися, запобігають побоюванням помилитися.

Результати анкетування учнів:

«В яких формах Ви, як правило, отримуєте зворотній зв'язок від вчителів щодо Вашого навчання?»

 

На питання «У ліцеї оцінюють Ваші навчальні досягнення з метою» здобувачі освіти дали такі відповіді:

-відстеження Вашого індивідуального прогресу – 50%;

-визначення рівня Ваших знань, умінь і навичок – 50%.

В класах ліцею є учні, які потребують підтримки, учні з невисокими досягненнями. Для таких учнів необхідно шукати підходи в оцінюванні та враховувати індивідуальний поступ учня. Тому в освітньому процесі неможливо обійтись без формувального оцінювання.

Вчителі ліцею при впровадженні формувального оцінювання ставлять перед такими учнями завдання розгляду проблемних задач, реалізації проєктів, спонукає учнів до самостійного мислення, розвиває критичне мислення учнів, заохочує учнів до роботи в парах, групової роботи.

Формувальне оцінювання спрямовується на індивідуальний прогрес учня.

 Педагогам систематично потрібно працювати над підвищенням індивідуального поступу учнів.

Вимога 2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання

Індикатори оцінювання

Результати оцінювання (опис)

2.3.1.1. Педагогічні працівників надають здобувачам освіти необхідну допомогу в навчальній діяльності

Педагогічні працівники надають здобувачам освіти необхідну допомогу в навчальній діяльності

Викладачі ліцею велику увагу приділяють формуванню відповідального ставлення до навчання, підготовці учнів до самостійного життя, надають всебічну допомогу учням, формують в них критичне мислення, спільно з учнями розробляють критерії оцінювання навчальних досягнень.

Важливим для мотивації учнів до навчання є проведення у ліцеї профорієнтаційної роботи: викладання факультативів, які сприяють розвитку навичок самостійної роботи. Вчителі ліцею використовують компетентнісний підхід у своїй роботі. Питання відповідального ставлення до навчання розглядається під час проведення виховних заходів.

На питання «Ваша думка вислуховується і враховується вчителями під час проведення уроків?» діти надали такі відповіді:

- так, завжди і в повній мірі враховується – 46,2%;

- враховується з окремих предметів – 46,2%;

- більшість вчителів нав’язують свою думку як єдино правильну – 7,7%.

 

Майже 50% учнів вважає, що не всі вчителі прислуховуються до їхньої думки, тому слід педагогам більше прислуховуватися до думки дітей, зважати на їх судження.

2.3.1.2. Частка здобувачів освіти, які відповідально ставляться до процесу навчання, оволодіння освітньою програмою

Заклад освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання. Педагогічні працівників надають здобувачам освіти необхідну допомогу в навчальній діяльності.

Вчителі ліцею велику увагу приділяють формуванню відповідального ставлення до навчання, підготовці учнів до самостійного життя, надають всебічну допомогу учням, формують в них критичне мислення, спільно з учнями розробляють критерії оцінювання навчальних досягнень.

Важливим для мотивації учнів до навчання є проведення у ліцеї згуртованої роботи: викладання факультативів, які сприяють розвитку навичок самостійної роботи, роботи в групах. Викладачі ліцею використовують компетентнісний підхід у своїй роботі. Питання відповідального ставлення до навчання розглядається під час проведення виховних заходів.

Але більша частина дітей не зовсім відповідально ставляться до навчання. Тому слід більше уваги приділяти саме підвищенню мотивації учнів до навчання.

2.3.2.1. Педагогічні працівники в системі оцінювання навчальних досягнень використовують прийоми самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти

Педагогічні працівники в системі оцінювання навчальних досягнень використовують прийоми самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.  Прийоми самооцінювання та взаємооцінювання під керівництвом викладачів ліцею сприяють підвищенню ефективності формувального оцінювання. Учні можуть об’єктивно оцінити себе, коли їм зрозумілі критерії оцінювання. В них є чіткі цілі. Що вони повинні досягти. Вони почувають себе впевненіше, сприймають оцінку інших, обговорюють її, навчаються оцінювати власну компетентність. Викладачам необхідно створити необхідний психологічний настрій учнів на аналіз власних результатів чи отримання коментарів своїх однокласників. Планувати та виділяти при проведенні занять час для самооцінювання та взаємооцінювання. Пам’ятати, що самооцінювання – це не виставлення учнем собі оцінок, а визначення сильних і слабких сторін роботи, аналіз власного прогресу.

Пропозиції

1.Запланувати і провести науково-педагогічний семінар з питання впровадження компетентнісного підходу в системі оцінювання в ліцеї у наступному році.

2.Проблемам розроблення системи оцінювання навчальних досягнень у ліцеї наступного 2023-2024 навчального року  присвятити засідання педагогічної ради, методичних комісій.

3. На основі критеріїв, розроблених МОН, вчителям продовжити розробляти індивідуальні (враховуючи навчальний поступ кожного окремого здобувача освіти) критерії оцінювання для виконання обов’язкових видів роботи.

4. Розробляти критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при використанні інших, крім класно-урочної, форм організації освітнього процесу та форм роботи з учнями: дистанційного, змішаного навчання.

5. Оприлюднювати критеріїв оцінювання.

6.Запровадити спільне з учнями розроблення критерії оцінювання.

7. Запровадити самооцінювання і взаємооцінювання учнів в тих класах, в яких самооцінювання і взаємооцінювання не достатньо сформовані.

8. Отримувати постійний зворотній зв’язок від учнів у процесі оцінювання.

9. Використовувати учнівське портфоліо як спосіб покращення процесу оцінювання  навчальних досягнень.

10. Продовжити впровадження формувального оцінювання.

11.Розробити в ліцеї  «Положення про моніторинг якості освітнього процесу у Визирському ліцеї Визирської сільської ради Одеського району Одеської області».

12. В ліцеї проводити моніторинги 2 рази на рік на початку навчального року та у другому семестрі.

13.Для впровадження формувального оцінювання викладачам ліцею вдосконалити критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, які повинні бути зрозумілі учням та батькам.

14. Розглянути на засіданні педагогічної ради наступного року питання щодо методичних та організаційних заходів впровадження формувального оцінювання.

15.Започаткувати в ліцеї роботу науково-практичного семінару з питання розвитку відповідального ставлення до навчання, рекомендувати викладачам відвідати тренінги і мастер-класи.

16. Вивчити питання самооцінювання та взаємооцінювання на засіданнях методичних комісій.

17.Оприлюднити найкращі методичні розробки викладачів з питань самооцінювання та взаємооцінювання, провести майстер класи.

18.  Вдосконалення процедури застосування внутрішнього  моніторингу та використання його результатів для забезпечення якості освіти.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень